loading...
پزشکی
َAmir بازدید : 431 یکشنبه 04 فروردین 1392 نظرات (0)

حرکت قلب و دریچه‌هایش

قلب هر انسان مثال یک پمپ است. یک پمپ عضلانی قوی که وظیفه دارد خون پر از اکسیژن را به تمام نقاط بدن برساند. این عمل به صورت چرخشی تکرار می شود. این چرخه باعث می شود كه خون با اكسیژن كم از قسمتهای مختلف بدن برگشته و از طریق قلب به ریه ها فرستاده می شود . بعد از گرفتن اكسیژن توسط خون در ریه ها ، خون اكسیژن دار به قسمت دیگری از قلب باز می گردد و پمپاژ قلب، این خون را به بدن شما می راند. بودن دریچه ها برای فعالیت تلمبه ای قلب بسیار حیاتی و مهم است. قلب 4 دریچه دارد كه با باز و بسته شدن این 4 دریچه، خون بین چهار حفره قلب سرازیر میشود . هر دریچه، وظیفه کنترل جریان خون را دارد و باعث ایجاد جریانی توسط خون به جلو و به حفره بعدی می شود. زمانی که دریچه یا دریچه های قلب دچار عارضه یا بیماری می شوند، توانائی كاركرد آنها بسیار كاهش می یابد .

مكانيسم بروز بيماريهاي دريچه اي قلب:
در حالت عادی چهار دريچه قلب بصورت يكطرفه به فعالیت مشغول هستند. يعني تنها اجازه عبور خون را در يك جهت مي دهند . دريچه هاي قلب اجزاء مختلفي دارند كه از مهترين آن لت‌ها است . لتها يك سري تارهای نازك ولي مستحکم و قوی هستند كه مانند یک در فقط از یک طرف باز مي شوند به صورتی که ابتداي عمل انقباض ماهيچه قلب لتهاي دريچه قلب از یکدیگر جدا مي شوند تا خون بدون هیچ مقاومت و تلاشی از داخل دريچه عبور كند و در پایان انقباض لتها بسته شده و در مقابل هم قرار مي گيرند تا مانع پس زدن و برگشت خون شوند.
بعضی بيماريها باعث بسته نشدن لتهاي يك دريچه پس از عبور خون می شوند و با همديگر جفت نمی شوند. اين حالت كه سبب بازپس زدن بخشی از خون رد شده از بین دريچه مي شود را اصطلاحاً " نارسايي دريچه" مي ناميم. و اما بعضی از بيماريها باعث تنگ شدن دهانه دریچه ها مي شود و يا مانع از باز شدن كامل دريچه گردند و به همین دلیل مقاومتي در مقابل عبور خون از بین دريچه بوجود مي آيد و حجم خون عبوري كم مي شود. به اين دسته از بيماريها اصطلاحاً "تنگي دريچه" مي گویند.
هر چهار دريچه قلب در هر دقيقه بيش از 70 مرتبه و در هر روز بيش از 000/100 بار باز و بسته مي شوند بدون اينكه مانع عبور خون بشوند و يا اجازه برگشت خون در جهت عکس را بدهند.
بيماري دريچه‌هاي قلب (HEART VALVE DISEASE):
از مهمترين بيماري هايي که موجب نارسايي قلبي مي‌شود بيماري‌هاي دريچه اي قلب است که به صورت عارضه ای كه دریچه های قلب را از شكل می اندازند یا تخریب می كنند نمایان می‌شود. قلب از 4 دريچه موسوم به دريچه‌هاي ريوي، آئورتي، دو لتي (ميترال) و سه لتي (تريكوسپيد) تشكيل شده است. دریچه های آئورت و ریوی نیز كنترل جریان خون به خارج از قلب را به عهده دارند. فعالیت صحیح دریچه‌ها برای كارآمدی قلب به عنوان یك پمپ اهمیت حیاتی دارد. دريچه‌هاي قلب ممکن است به دو صورت درگير شوند:
1- هنگامي كه دريچه‌هاي قلب چنان تنگ ميشوند كه نميتوانند بطور كامل باز شوند تنگي ايجاد ميگردد. استنوز به علت تجمع كلسيم در بافت دريچه‌ها و يا در پي تب روماتيسمي،كه يك عارضه التهابي عفونت با باكتري استرپتوكوك بوده و بصورت گلودرد چركي آغاز ميشود، ايجاد ميشود كه به آن روماتيسم قلبيRheumatic Heart Disease)) اطلاق ميگردد. روماتيسم قلبي باعث ايجاد زخم در بافت دريچه‌ها ميگردد.
2- زمانی که دريچه‌هاي قلب به صورت کامل بسته نشوند و یک سوراخ ریز در آن بوجود آید خون با سرعت در خلاف جهت به حرکت در می آید که اصطلاحاً پس زدن می گویند. پس زدن موجب افزايش فشار در قلب و ششها می شود و نهایتاً قلب ضعیف می شود و از اندازه طبیعی خود خارج می شود و شروع به بزرگ شدن می کند. درمان اختلالات دريچه‌هاي قلب با دارو و جراحي میسر می شود. پروتز دريچه‌هاي قلب به جاي دريچه‌هاي معيوب بيمار پيوند زده می شود.

انواع بيماريهاي دريچه اي قلب:
بیماری های دریچه به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از تنگی و نارسایی که هر یک از آنها بر اثر بیماری های مختلفی ایجاد می شوند که عبارتند از :
1- روماتيسم قلبي:
شايعترين و معمول ترین بیماری قلبی که به دلیل درگیری و مشکلات دریچه قلب در کشور های در حال توسعه رواج دارد بیماری روماتيسم قلبي است . اين بيماري که یک بیماری مزمن قلبي است باعث ضخامت و سفت شدن و همچنین سبب غیر قابل انعطاف شدن و بد شکل شدن لتها و دیگر اجزاء يك دريچه قلبي می شود و همچنین سبب تنگي دهانه دريچه آئورت و ايجاد تنگي ميترال و تنگي تريكوسپيد وخيلي به ندرتً تنگي دريچه ريوي شود.
در این بیماری دریچه ای علاوه بر تنگي دريچه ، درجاتي از نارسائي دريچه هم ایجاد می شود. مثال این بیماران مثال یه جفت در می باشد که در برابر طوفان و وزش باد این دو لنگه کج و پوسیده شده و ختی قادر نیستند که به طور کامل باز و بسته شوند و به اصطلاح با همديگر چفت نمي شود و در نتیجه هواي بيرون دائماً به داخل خانه می آید
2- بيماريهاي استحاله اي يا دژنراتيو قلبي:
در این نوع بیماریهای قلبی، لتهاي دريچه هاي قلب، نازك، ضعيف و بسیار شل شده و سطح دريچه گشادتر مي شود. اين نوع از بيماريها معمولاً بصورت نارسائي دريچه‌اي ظاهر می شوند و برخي از انواع به خصوص در بيماران کهنسال بصورت تنگي دريچه آئورت هم نمایان می شوند.
3- بيماريهاي عفوني:
گاهي در جريان يك آلودگي ميكروبي در بدن ، دريچه هاي قلبي عفونی مي شوند و دريچه تخریب مي شود و دريچه كارايي خود را از دست داده و بيمار بطور حاد يا کم کم به عارضه نارسائي دريچه مبتلا مي شود.
4- بيماريهاي مادرزادي:
تمام دريچه هاي قلبي ممكن است بصورت مادرزادي دچار تنگي يا نارسائي باشند. همچنين درگيري دريچه هاي قلبي ممكن است جزئي از يك ناهنجاري قلبي مادرزادي پيچيده باشد.
5- در بعضی مواقع در اثر ضربات وارده مستقيم و غير مستقيم به قلب پارگي هايي در دريچه ايجاد شده و سبب نارسائي دريچه اي مي‌شوند.

علائم
- در بعضی مواقع علامت خاصی بروز نمی کند
- احساس خستگي و ضعف شدید
- تورم مچ پا و مچ دستها
- بزرگ بودن غیر عادی شكم
- بی نظمی در ضربان قلب
- کاهش و افزایش فشارخون
- شنیدن صداهاي غيرمعمول از قلب توسط پزشك
- احساس درد در قفسه سينه
- منگي، سرگیجه يا غش
- احتقان ريه
- تنگي تنفس که باعث بد خوابی در بیمار می شود.

علل
دو نوع بیماری دریچه ای قلب وجود دارد: تنگ شدن دریچه كه مانع از گردش طبیعی خون می شود و یا گشادشدن دریچه كه باعث برگشت خون (پس زدن) به عقب و به درون قلب میشود. اختلال دریچه های قلب گاهی ارثی است و گاهی به دلیل یکی از موارد ذیل ایجاد می شود:
- تب روماتیسمی
- بیماری های مادرزادی قلب
- فشارخون بالا
- آترواسكلروز (تصلب شرایین)
- تزریق موادمخدر در رگ ها
- گلودرد استرپتوككی
- گاهاً سیفلیس

عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر
- خستگي‌ طاقت فرسا و يا كار بسیار زياد
- حاملگي‌
- میانسالان‌
- نشانگان‌ مارفان
- ارثی بودن بیماری قلب در خانواده‌

تشخیص بیماری
در صورت بروز بیماری پزشك مي‌تواند بيماري دريچه اي را با سوال پرسيدن در مورد علائم بيماري و گوش دادن به صدای قلب بیمار و انجام آزمایشات تخصصی تشخیص دهد.

درمان:
راه های متععدی برای درمان بیماری های دریچه ای وجود دارد که از جمله آنها می توان به نکات ذیل اشاره کرد:
- دارو درمانی
- جراحی به سبب بهبود بیماری و ترمیم شدن مشکل دریچه ای
- بالون زدن به سبب اصلاح تنگي دريچه
- جراحي به سبب تعويض دريچه

دارودرمانی:
 آنتي‌بيوتيك‌ها براي‌ درمان‌ يا پيشگيري‌ از عفونت‌ باكتريايي‌ دريچه‌ قلب‌
 داروهاي‌ ضد نامنظمي‌ ضرباهنگ‌ قلب‌ براي‌ پايدار كردن‌ اين‌ نوع‌ نامنظمي‌ها
 داروي‌ ديژيتال‌ براي‌ تقويت‌ يا تنظيم‌ ضربان‌ قلب‌
 داروهاي‌ ضد انعقاد پس‌ از عمل‌ جراحي‌

پیشگیری
پيشگيري از بيماري قلبي دور از ذهن تصور می شود ولي با كمي دقت در علل بيماري دريچه قلبي می توان از بروز این عارضه به طور غیر مستقیم جلوگیری کرد.
درمورد ناهنجاري‌هاي مادرزادي دريچه ها به دلیل اینکه بیمار خود نقشی در ایجاد این بیماری ندارد والدين مي‌توانند با جلوگيري از ازدواج‌هاي فاميلي، مشاوره‌هاي ژنتيكي قبل از ازدواج ، عدم مصرف الكل و دخانيات در زمان بارداري، عدم مصرف خودسرا نه دارو در اين دوره، به پيشگيري از بروز برخي از اين نا هنجاريها گام بردارند. براي‌ پيشگيري‌ از تب‌ روماتيسمي‌، بايد براي‌ عفونت‌هاي‌ استرپتوككي‌ آنتي‌بيوتيك‌ مصرف‌ شود.
تشخیص بیماری توسط پزشک شامل نوار قلب، اكوكارديوگرافي، آزمايش خون، عكسبرداري از قلب و ريه ها با اشعه ايكس و آنژيوگرافي باشد
در مراجعه به هر پزشك، دندانپزشك، يا متخصص بيهوشي، حتما باید به پزشک معالج اطلاع رسانی کاملی در مورد بیماری خود داشته باشید. حتي اگر فكر مي كنيد كه آنها جزئيات پرونده پزشكي شما را مي دانند نيز اين نكته را ياد آوري كنيد

رژیم غذایی
باید مصرف نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید. البته زمانی که فردی نمک را مصرف نمی کند به این معنی نیست که اصلا هیچ نمکی به بدن فرد نمی رسد، چرا كه در مواد غذایی مصرفی شما مثل نان، سبزیجات، میوه جات و ... نمك وجود دارد و به بدن شمارسیده و نیاز بدن را برآورده می كند .
انواع دريچه مصنوعي:
در جراحی تعویض دریچه، دو نوع عمده دریچه مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:
- بیوپروستتیك یا دریچه های بافتی با پایه و بدون پایه
- دریچه های مكانیكی
 دریچه های بافتی
 دریچه های بافتی بدون پایه:
در مقایسه بین انواع مختلف دریچه ها، این نوع دریچه (بافتی بدون پایه) بیشترین شباهت را به دریچه های طبیعی دارند. مواد تشکیل دهنده این دریچه ها بافت انسانی یا حیوانی است و بدون استنت یا پایه (چهارچوب فلزی یا پلاستیكی كه توسط پارچه ای پوشانده شده است وبافت را نگه می دارد) می باشند. عدم وجود پایه باعث بهبود جریان خون خواهد شد. انجام عملیات خاص بر روی بافت ، دوام دریچه های بدون پایه را بیشتر می كند .
 دریچه های بافتی پایه دار :
دریچه های بافتی پایه‌دار تشکیل یافته از بافت‌های حیوانی هستند و چون تحت شرایط خاصی ساخته می شوند از دوام بیشتری برخوردار هستند. چهارچوب پلاستیكی یا فلزی با پوشش پارچه ای بافت را نگه میدارد .
 دریچه های مكانیكی :
مواد تشکیل دهنده این دریچه ها با دوام تر مانند فلزات و پلاستیک هستند. با وجود شکل ساده ای که دارند از طراحی منحصر به فرد و دقیقی برخوردارند. به علت عمر بسیار بالایی که این نوع دریچه دارد بسیار مشهور می باشد.

انتخاب دریچه :
جراح بعد از اینکه مشکل دریچه ای فرد را به طور دقیق تشخیص داد و با توجه به شرایط فیزیکی و سنی و ... که در ذیل به آن اشاره خواهد شد در مورد نوع دریچه ای که برای فرد مناسب است با فرد گفتگو خواهد کرد.
شدت بیماری فرد، وسعت دریچه های دیگر قلب و سایر بیماری هایی که فرد از نظر قلبی به آنها دچار است، همچنین سن فرد و میزان فعالیت روزانه بیمار، قدرت تحمل مصرف داروهای ضد انعقاد روزانه و ... .

هدف از تعویض دریچه :
مهمترین هدف تعویض دریچه توسط پزشک کاهش فشار زیادی است که بر روی قلب است و قلب قادر به تحمل این فشار نیست. از جمله عوامل دیگر می توان به کاهش طپش قلب، بهتر شدن وضعیت کیفی زندگی شخص، عدم تنگی نفس، افزایش فعالیت های جسمانی، اجتماعی و .... فرد و همچنین بدست آوردن روحیه فرد است.

عمر دریچه :
دریچه ها به سه نوع تقسیم می شوند :
۱. دریچه های گاوی یا خوكی
۲. دریچه های فلزی
۳. دریچه های انسانی
دریچه های خوكی یا گاوی درحدود ۱۰ سال عمر می کنند كه بعد از این مدت باید دوباره بیمار تحت جراحی قرار بگیرد و دریچه خراب با دریچه دیگری تعویض شود. که این عمل به مراتب مشکلات بسیاری را در پیش دارد. هرچه سن بیماری که میخواهد این دریچه را بگذارد کمتر باشد، سرعت خراب شدن آن بیشتر و در نتیجه عمر دریچه كوتاه خواهد بود . ولی در سنین بالای ۶۰ سال عمر متوسط این دریچه ها بالاست.
دریچه های انسانی به میزان کمی از دریچه های خوكی یا گاوی عمر بیشتری دارند .
دریچه های فلزی عمر بیش از ۵۰ سال دارند، اما پس از قرار گرفتن در داخل قلب احتیاج به مراقبت زیادی دارند.

آنچه بايد به یاد داشته باشید:
زماني كه در بدن انسان خون با دريچه هاي مصنوعي برخورد مي كند امكان ايجاد لخته وجود دارد و اين لخته به كاركرد دريچه خلل وارد مي كند. در نتيجه بايد سيستم انعقادي (لخته شدن) خون را ضعيف كنيم. برای این منظور می توانیم از قرص ضعيف كننده سيستم انعقادي استفاده کنیم. اگر در مصرف قرص فوق کم توجهی شود هيچ ضمانتي در كاركرد مطلوب دريچه‌هاي قلب وجود ندارد. افراد مختلف جامعه نسبت به مصرف این قرص واكنشهاي مختلفي نشان مي‌دهند. بطور مثال فردي ممكن است نصف قرص را مصرف کند و سیستم انعقادیش ضعیف گردد، فرد دیگر 2 تا از قرص را مصرف کند و به نتیجه برسد پس بنابراين نمي‌دانيم شما با مصرف چقدر از اين قرص، لخته شدن خونتان ضعيف خواهد شد. لذا باید با آزمایش پس از عمل جراحی میزان مصرف این قرص سنجیده شود. اين آزمايش، پروترومپين (PT) نام دارد. پس از اینکه آزمایش اولیه توسط پزشک صورت گرفت و مقدار داروی مصرفی فرد تشخیص داده شد، از بیمارستان مرخص می شوید. اما به دلبل اینکه غذای بیمارستان با غذای خانگی متفاوت است و غذاهاي مختلف نيز روي آزمايش (PT) تاثير مي‌ گذارند، ممکن است مقدار دارو هم تغییر یابد. در نتیجه باید هر 1-2 ماه براساس نظر پزشك معالج یک مرتبه آزمايش(PT) را انجام دهيد و بهتر است جواب آزمايشات دردفترچه (PT) توسط پزشك نوشته شود.
این دارو باید به صورتی تنظیم گردد که سیستم انعقادی را فقط تا حدی که خون لخته نشود تنظیم کند. چراکه اگر سيستم لخته كردن خون را زياد ضعيف كند آنوقت ممكن است خونريزي اتفاق افتد. خونريزي ممكن است بصورتهاي زير با شدت كم يا زياد اتفاق بيفتد:
- تغییر رنگ ادرار(قرمز شدن ادرار)
- تغییر رنگ مدفوع (سیاهی مثل قیر) و...
- خونمردگي زير پوست
- خونريزي زياد از دندان ها موقع مسواك زدن
- خونریزی از بینی
- در خانم ها مقدار خونريزي زمان قاعدگي بيشتر شده و يا مدت زمان زيادي طول بكشد
زمانی که با هر یک از علائم زیر رو به رو شدید بلافاصله به پزشک مراجعه نمائید. توصیه های عنوان شده میزان اهميت مصرف درست داروي وارفارين يا كومادين را گوشزد مي‌كند.

عمل جراحی
با گذشت سال ها و پیشرفت علم عمل تعویض دریچه قلب پیشرفت کرده و امروزه یکی از راه های تاثیر گذار جهت رفع نقص و درمان بیماری های قلبی شده به خصوص کسانی که دچار بیماری دریچه هستند. هماهنگ با پیشرفت علم جراحی و مراقبت های بعد از عمل و فناوری های جدید و ایجاد بستر مناسب و امکانات زیاد شرایط برای انتخاب دریچه های با دوام و روش های جراحی، امروزه عمل تعویض دریچه به عنوان یكی از موثرترین و موفقیت آمیز ترین اعمال جراحی قلب است. اولین جراحی دریچه ای در سال ۱۹۱۳ انجام شده. با این وجود، تعویض دریچه تا دهه ۱۹۶۰ (زمانی که دریچه های مصنوعی وارد بازار شد) امكان پذیر نبود. گرچه اولین دریچه های مصنوعی سالها به خوبی كار می كردند، ولی پیشرفتهای بعدی در طراحی دریچه ها باعث بهبود جریان خون در دریچه های مصنوعی قلب شد. امروزه طرح های بسیار بهتر و موفق تری که در دریچه ایجاد شده امكان بازگشت بیمار به زندگی فعال و سالم را فراهم نموده و امید به زندگی را افزایش می دهد
جراحی های متداول تعویض دریچه به صورت سالم و مؤثر سال های سال است که انجام می گیرند. پیشرفت علم و روش های جراحی و محصولات جدیدی كه این روشها را آسان تر می کنند، باعث به وجود آمدن جراحیهای قلب با حداقل برشی که بر روی بدن صورت می گیرد بیشتر مورد توجه پزشكان و بیماران قرار می گیرد. اختلاف جراحی هایی که امروزه انجام می شود به سبب اندازه برشی است که بر روی بدن بیمار ایجاد می شود. برش جراحی كوچكتر موجب كاهش ایجاد عفونت و درد كمتر در دوران بهبودی شده و معمولاً زخم از ظاهر بهتری برخوردار است. هر فردی که می خواهد تحت عمل جراحی قلب قرار گیرد می تواند آزادانه با پزشک خود در مورد نحوه عمل و حتی چگونگی برشی که قرار است بر روی بدنش انجام شود، صحبت کند. تعویض دریچه قلب در شرایطی امکان پذیر است که عملكرد قلب و ریه فرد به ماشین قلب و ریه سپرده شود.
وقتی كه خون انسان وارد این ماشین می شود دی اکسید کربن آن با اكسیژن جایگزین میشود (همانند آنچه در ریه به وقوع می پیوندد) و توسط پمپ قلبی مصنوعی خون به همه بخش های بدن فرستاده می شود. سیستم CPB (ماشین ذکر شده) دارای لوله هایی است كه نظیر وریدها و شریانهای شما عمل می كند و همچنین برای حفظ درجه حرارت مناسب جهت عمل جراحی، بدن توسط دستگاه سرد یا گرم می شود.
هر فردی در هنگام عمل تعویض دریچه قلب ممکن است احساس اضطراب و نگرانی داشته باشد که این امری طبیعی است. به نظر بسیاری از بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند گفتگو با تیم جراحی برای این افراد اطمینان و آرامشی را به وجود آورده که از استرس آنها جلوگیری کرده. عقیده بسیاری از بیماران عمل شده، سؤال كردن و گفتگو با تیم جراحی موجب كم شدن ترس آنان میشود . این بیماران اعلام کرده اند که داشتن نگرش مثبت نسبت به جراحی، بهبودی آنها را تسریع و تسهیل نموده است. هر فرد قبل از عمل، آموزش های خاصی از پزشك و سایر افراد دریافت خواهد كرد . تعدادی از آمادگیهای لازم بشرح ذیل است:
گفتگو با اعضای مختلف تیم جراحی نظیر: جراح، متخصص بیهوشی، متخصص قلب، مسئول تنفس درمانی و پرستاران.صحبت با اعضاء خانواده در مورد عمل بازدید از واحد مراقبت ویژهICU كه احتمالا محل گذراندن دوره بهبودی بعد از عمل می باشد و همچنین توجه به این نکته که بیمار قبل از عمل با ید 8 ساعت ناشتا باشد.

در طول جراحی و بعد از جراحی
اگر شما قرار است تحت عمل جراحی تعویض دریچه قلب قرار گیرید باید توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از عمل جراحی خواب آلود خواهید بود. چند ساعت بعد و شب و حتی ممکن است چند روز آینده بعد از عمل را در واحد مراقبت ویژه بگذرانید. در این بخش، همه علائم حیاتی مانند تعداد ضربانات قلب، دما، و فشارخون بطور كامل تحت كنترل قرار می گیرند پرستاران بطور مكرر در حركت، سرفه و تنفس عمیق به شما كمك خواهند كرد تا به خوبی و سلامت دوره بهبودی را سپری كنید .اعضاء خانواده و دوستان نزدیك به ملاقات شما خواهند آمد . پرستار واحد مراقبت ویژه به ملاقات كنندگان راجع به ساعات مناسب ملاقات توضیحاتی خواهند داد .پس از مدتی که پزشک تشخیص داد شما در این واحد باشید شما به واحد بعدی و یا بخش مراقبت عادی بیمارستان منتقل خواهید شد . زمان بستری در این بخش بسته به شرایط هر فرد متفاوت است اما میانگین آن بین ۱ الی ۷ روز می باشد . اغلب بیماران ازچگونگی احساس بهبودی و توانائی از سرگیری برخی فعالیتهای عادی زندگی نظیر راه رفتن، خوردن، استحمام متعجب می شوند . بسیاری از بیماران روز بعد از عمل راه می روند

پیشگیری از عفونت:
زمانی که فردی به دندانپزشکی مراجعه می کند، در زمان کشیدن دندان و نیز پر کردن دندان و نیز در خانم ها زمانی که برای درمان یا ویزیت دستگاه تناسلی خود (مانند کورتاژ و اعمال جراحی کوچک و سرپایی) به پزشک مراجعه می کنند، میكروبها از هر نوع می توانند وارد جریان خون شوند . برای جلوگیری از این عفونت و مقابله با میکروب های وارد شده به خون در نسخه پزشک به افراد آنتی بیوتیك تجویز می شود. با ارائه دستورالعمل فوق به پزشک و یا دندانپزشك خود تذکر دهید که یك دریچه مصنوعی در قلب خود دارید.
پس از عمل جراحی تورم در مچ پا و ساق ها در برخی از بیماران بوجود آمده واحساس سنگینی شكم می كنند كه اغلب تنگی نفس نیز دارند و باید با مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنند. همچنین برخی از بیماران در مراقبت های بعد از عمل مانند رعایت رژیم غذایی كم نمك و مصرف داروهای لازم، کم توجهی می کنند. باید توجه داشت که عدم رعایت هر یک از این موارد ممکن است برای فرد مشکل ساز شود. در نتیجه فرد باید بیشترین توجه و مراقبت را در نظر بگیرد و از دستورات پزشک بهره ببرد.
برای مراقبت از دندان ها و بهداشت دهان از مسواک با پرزهای نرم استفاده شود و خانم هایی که تخت عمل جراحی دریچه قرار گرفته اند در سنین باروری از مصرف قرص های ضد حاملگی بپرهیزند.

برنامه ریزی آینده:
هنگامی که بیمار با عمل جراحی موفق به نصب دریچه مصنوعی می شود ممکن است احساس کند نیاز به عوض کردن طرز زندگی خود بشود ولی در حقیقت باید بداند که احساس بهتری خواهد داشت. چرا که دیگر علائم بیماری دریچه ای وجود ندارد. عموماً بیماران درک می کنند که در طول هفته های اول پس از عمل بهبود می یابند ولی در حقیقت برای سلامت کامل چندین هفته یا حتی چند ماه وقت لازم است.
پزشكان برای بهبودی زودرس بیماران در منزل رژیم خاص ورزشی را تجویز و حتی رژیم غذائی خاصی را توصیه می نمایند . هر بیمار می تواند با كمك پزشك اهدافی را برای افزایش فعالیت جسمانی مشخص نماید . این نكته مهم و قابل توجه است كه بیماران راهنمائی های خاصی را برای شروع دوباره فعالیتهای خانگی نظیرخانه داری، ورزش، رانندگی و بازگشت به كار را دریافت نمایند . بیشتر بیماران احساسات غیر منتظره ای نظیر موارد زیر را بعد از عمل تجربه می كنند :
- احساس خوب بودن حال روحی و جسمی بیمار به مدت چند روز
- ایجاد ورم در نقاطی از پا به مدت چند وقت
- بی میلی به غذا و احساس بد بودن مزه غذا که حتی بیشتر از یک ماه ادامه خواهد داشت.
- اختلالات بینایی (جذب کردن آب توسط کره چشم بیمار به صورت موقت كه در بینایی اثراتی گذاشته و موجب می شود كه عینك نامناسب به نظر برسد)
- بی خوابی و اختلالات در خواب به مدت چند هفته

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از مطالب سایت راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 381
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 27
  • آی پی امروز : 241
  • آی پی دیروز : 353
  • بازدید امروز : 389
  • باردید دیروز : 534
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 923
  • بازدید ماه : 3,281
  • بازدید سال : 64,812
  • بازدید کلی : 559,431
  • کدهای اختصاصی
    پخش زنده شبکه سلامت